maandag, juni 19, 2006

vrije markt in de gezondheidszorg

Op marketingpro artikel gelezen dat in mijn hoofd blijft draaien.
Gezondheidszorg is nu inderdaad terugbetaalbaar zonder dat er weinig verantwoordelijkheidszin gevraagd wordt van de patiënt/consument: je gaat, vraagt en krijgt terugbetaald.. in de meeste gevallen.
Toch is het niet zo eenvoudig.
Op vlak van de effectieve (gezondheids)zorg heb je al verschillende snelheden. Niet iedereen kan de supplementen betalen, verstrekkers zijn niet in alle gevallen verplicht de vastgelegde tarieven na te leven, ziekenhuizen bieden niet allemaal hetzelfde (basis)comfort,..
Daarnaast is er zeker bij ziekenfondsen een verschil aanwezig. Wat ze aanbieden op vlak van verplichte ziekteverzekering, zorgverzekering,... is qua inhoud 100% gelijklopend. Hier gaat het dus om de service die je er aan koppelt (klantgerichtheid in de meest brede zin dus..). Op vlak van hospitalisatieverzekeringen en aanvullende verzekeringen is er wel verschil: op vlak van inhoud én prijs. Aan de klant om te vergelijken. Aan het ziekenfonds om op een transparante en ondubbelzinnige manier te zeggen wat je krijgt voor welke prijs.. vanzelfsprekend met ook hier klantgerichtheid in de meest brede zin als (verplicht) sausje er bovenop!
Jouw idee?

belastingsaangifte - reservefonds in mindering brengen!

Tijd om je belastingsaangifte in te vullen: vergeet niet dat je de betaalde bijdrage reservefonds (financiële verantwoordelijkheid) van je belastbaar inkomen mag aftrekken.
De betrokken bijdragen werd begin 2005 geïnd en kan je nu recuperen via je belastingsaangifte!

gezonde én veilige BBQ

BBQ of je deed er één het voorbije weekend of je doet er één de komende dagen. Alle tips voor een gezonde en veilige BBQ zijn dus welkom..

donderdag, juni 15, 2006

integratie personeel gezondheidszorg

Kluwer staat stil bij de vraag "hoe krijgt u nieuw personeel zo snel mogelijk geïntegreerd en volledig productief? Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de ‘informationele aanpak’, waarbij nieuwkomers een stortvloed aan informatie over zich uitgestort krijgen, veel minder succesvol is dan de relationele aanpak. Bij deze aanpak worden nieuwkomers geholpen om snel een netwerk van relaties met collega’s te vormen bij wie zij de informatie kunnen krijgen die ze nodig hebben om productief te worden.
Ook in de verzekerings- en gezondheidssector is jobhopping geen vreemd gegeven. Intern hertekenden wij het programma voor onze nieuwkomers richting 'relaties', 'wie is wie', 'wie doet wat',.. met positieve resultaten. Valkuil blijft het feit dat nieuwe medewerkers (te) snel in hun operationtele omgeving geplaatst worden met een prestatiedoelstelling op korte termijn.. Coaching is cruciaal en staat centraal! Hoe pakken jullie het aan?
En als je dan toch op zoek bent: wij kunnen je in beweging zetten via een uitdagende job?

eID binnen de gezondheidszorg

Op 12 juni was ik samen met 2 collega's aanwezig op de 3de eID contactdag georganiseerd door de overheidsdienst Binnenlandse Zaken.
Binnen Partena bieden we op vandaag reeds de mogelijkheid om via je eID het onlineloket te openen. Je eID als identificatiefunctie dus. De volgende stap moet kunnen voorzien in administratieve vereenvoudigingen voor de gebruiker. Het typevoorbeeld is het ondertekenen van documenten via je eID.
De eID contactdag bracht een verzameling van sprekers bijeen. De inhoud van de presentaties vind je op de website van de organisator, een bespreking van de dag op de site van Ilse, mijn collega.
Relevante zaken om verder uit te spitten zijn voor mij:
  1. DIS: zij hebben de doelstelling een eID standaard op de markt te brengen die de veiligheid van eID toepassingen zal beoordelen.
  2. als je toepassingen via eID wil laten slagen moeten je processen achter de schermen een aanpassing kennen; eID is een basisfunctie die verder moet uitgebouwd worden en kan (moet?) gelinkt worden met andere invalshoeken.
  3. Veiligheid staat voorop. Een audit rond de beveiliging van een website (en de achterliggende persoonlijke gegevens) is een must.
  4. KB 78 art. 21 (aanpassing 15/7/2004): geeft aan dat de handtekening via eID in alle omstandigheden een wettelijke handtekening is.
  5. Adobe zijn productlijnen analyseren om de meest practische te vinden om documenten gebruiksvriendelijk te laten ondertekenen via eID door de eindgebruiker.

woensdag, juni 14, 2006

betalingsmodaliteiten op het web en in de zorg

Betalingsmodaliteiten op websites en/of in de zorg: op vandaag zijn ze en blijven ze vaak beperkt. De moeite waard om verder te onderzoeken wat nieuwe betalingsmogelijkheden als extra troef zullen hebben..
Iemand ervaringen?
Na het minder dan succesvolle Banxafe-initiatief probeert Banksys opnieuw
het online betalen via de Bancontact-bankkaart gangbaar te maken. Deze keer is
geen aparte en dure kaartlezer nodig. De nieuwe betalingsdienst werkt via
bestaande thuisbankiersoftware.
In België is er traditioneel veel weerstand om online te betalen met een kredietkaart van Visa of een andere instelling. Ook diensten als PayPal - vaak gelinkt aan een kredietkaart - zijn minder populair.
Banksys gelooft dat het daarom belangrijk is om betalingen via de Banksys-debetkaart mogelijk te maken. Groot voordeel aan de aanpak: de meeste mensen hebben een Bancontact-kaart en vertrouwen het merk.
Eerdere pogingen om Bancontact online te gebruiken, liepen spaak. Niet alleen omdat gebruikers een aparte kaartlezer moesten aanschaffen (de C-Zam PC), maar ook omdat er maar weinig winkels waren die het systeem ondersteunden.
Het nieuwe systeem - een samenwerking tussen Banksys en concurrent Ogone - is heel wat eenvoudiger. Een betaling verloopt in twee fasen. Eerst geeft de consument op een pagina van de winkel waar hij iets koopt, zijn naam, 17-cijferig kaartnummer en vervaldatum in. In de volgende fase wordt de surfer doorgestuurd naar de thuisbankiersite van zijn bank, alwaar hij de transactie goedkeurt. De betaling gebeurt onmiddellijk, want de Bancontact-kaart is een debetdienst.
Momenteel is de dienst beschikbaar voor enkele banken: Dexia, Fortis, ING en VDK Spaarbank. In een latere fase zou de dienst ook toegankelijk worden voor klanten van andere banken.
Blijft nog het probleem van de ondersteuning door webwinkels. Voorlopig is die zeer mager, zoals blijkt uit deze lijst. Na aftrek van liefdadigheidsorganisaties blijven niet veel (reeds actieve) winkels over. Een reeks Coming Soon-etiketjes belooft echter beterschap voor de toekomst. Geïnteresseerde handelaars die de dienst willen aanbieden, moeten gaan aankloppen bij Ogone.
Bron: http://www.zdnet.be/news.cfm?id=57594&mxp=109

donderdag, juni 08, 2006

kostenbesparend opereren ;-)

Het is mogelijk om op internet een cursus in knieoperatie en heupoperatie te doen. Kostenbesparende acties zeker?
Via medicalfacts.nl.

behandeling psoriasis

Het blijft opvallend hoeveel mensen niet weten welke behandelingswijzen er bestaan voor bepaalde ziektes. Een praktijkvoorbeeld is gelinkt aan psoriasis en wordt besproken op gezondheid.be.
Sinds 2006 is er een nieuw geneesmiddel, een zalf die twee bestanddelen samenbrengt in één tube: calcipotriol (een vitamine D-achtige stof) en betamethasondipropionaat (een corticosteroïd). Bij 2 van de 3 patiënten zouden na 4 weken behandeling de psoriasisplekken uitermate verbeterd of volledig verdwenen zijn. Naar schatting laat slechts 50% van de patiënten zich behandelen. Vaak laten patiënten de behandeling schieten omdat ze te omslachtig is of niet snel genoeg een goed resultaat oplevert. De behandeling van psoriasis is gericht op het wegwerken van de rode, schilferende huidplekken en het normaliseren van de vernieuwing van de huid. De nieuwe medicatie werkt als enig middel tegelijk in op de ontsteking van
de huid en op het normaliseren van de celdeling.

Het is duidelijk dat er 2 belangrijke weetjes zijn: psoriasis is niet besmettelijk en kan vandaag goed en effectief behandeld worden.
Meer info lees je op www.samentegenpsoriasis.be

woensdag, juni 07, 2006

220 geneesmiddelen goedkoper

Het laatste nieuws laat weten dat Minister van Volksgezondheid Rudy Demotte (PS) de lijst met medicijnen bekend gemaakt heeft die vanaf 1 juli goedkoper worden. Het gaat om alles samen 220 geneesmiddelen die tussen 2% en 81% in prijs dalen in vergelijking met begin dit jaar. De maatregel betekent een serieuze besparing voor zowel het Riziv als de patiënten. Dit zijn de opmerkelijke dalers:

  • Renitec: 9,42 euro (-50%)
  • Lisinopril Teva: 1,33 euro (-74%)
  • Eulexin: 68,67 euro (-27%)
  • Flutamide EG: 77,71 euro (-24%)
  • Zoroxin: 7,22 euro (-50%)
  • Ceclor: 2,65 euro (-81%)

Maak gebruik van deze tool en klik door naar de alfabetische index van de geneesmiddelen om vervolgens de criteria, betalingsmodaliteiten en prijs op te zoeken.

Kwalitatieve reisverzekering

Binnen het voordelenpakket van Partena wordt er een kwalitatieve reisverzekering aangeboden. Veel klanten weten dit niet of gaan er van uit dat ze via hun verzekeraar een extra reisbijstandsverzekering moeten nemen. Bij Partena niet dus...
Neem je ziekenfonds mee op reis.
Lees ik nu net een reisverhaal met miserie van Nederlandse klant die via zijn verzekeraar een verzekeraar had.. Ons moeder breekt een heup in Turkije en de ervaringen rond "dé regels voor dé mensen".
Ik ga er van uit dat Partena beter doet: ervaringen?

update: extra relevante info rond de voorbereiding van een reis vind je sedert deze week ook op via www.belgium.be.

vrijdag, juni 02, 2006

goedkoopste geneesmiddel

Gisteren las ik in een krant dat "Apothekers niet kiezen voor goedkoopste geneesmiddel".
Uit een onderzoek van Test Aankoop blijkt dat apothekers haast nooit kiezen voor het goedkoopste geneesmiddel. Sinds een tweetal maanden kan een geneesheer medicijnen voorschrijven op stofnaam, waarbij hij enkel de naam van de werkzame stof noteert. De apotheker kan vervolgens in overleg met de patiënt het medicijn kiezen. Uit het onderzoek blijkt dat geen enkele apotheker het goedkoopste product afleverde. De Belgische Apothekersbond ontkent het resultaat niet. Bij monde van Dirk Broeckx, de secretaris-generaal, wordt wel aangegeven dat "Een mogelijke reden is dat ze niet uit het hoofd weten welk middel het goedkoopst is. Verder kiest een apotheker niet altijd op prijs, maar ook soms op de duidelijkheid van een bijsluiter of de continuïteit van de leveringen. Voor mensen die de middelen vaak nodig hebben, geven ze liever iets waarvan ze wel zeker zijn dat ze het altijd in voorraad hebben.»
Er is dus maar één conclusie: zelf mee op zoek gaan naar het goedkoopste (kwalitatieve) alternatief!