donderdag, juni 15, 2006

eID binnen de gezondheidszorg

Op 12 juni was ik samen met 2 collega's aanwezig op de 3de eID contactdag georganiseerd door de overheidsdienst Binnenlandse Zaken.
Binnen Partena bieden we op vandaag reeds de mogelijkheid om via je eID het onlineloket te openen. Je eID als identificatiefunctie dus. De volgende stap moet kunnen voorzien in administratieve vereenvoudigingen voor de gebruiker. Het typevoorbeeld is het ondertekenen van documenten via je eID.
De eID contactdag bracht een verzameling van sprekers bijeen. De inhoud van de presentaties vind je op de website van de organisator, een bespreking van de dag op de site van Ilse, mijn collega.
Relevante zaken om verder uit te spitten zijn voor mij:
  1. DIS: zij hebben de doelstelling een eID standaard op de markt te brengen die de veiligheid van eID toepassingen zal beoordelen.
  2. als je toepassingen via eID wil laten slagen moeten je processen achter de schermen een aanpassing kennen; eID is een basisfunctie die verder moet uitgebouwd worden en kan (moet?) gelinkt worden met andere invalshoeken.
  3. Veiligheid staat voorop. Een audit rond de beveiliging van een website (en de achterliggende persoonlijke gegevens) is een must.
  4. KB 78 art. 21 (aanpassing 15/7/2004): geeft aan dat de handtekening via eID in alle omstandigheden een wettelijke handtekening is.
  5. Adobe zijn productlijnen analyseren om de meest practische te vinden om documenten gebruiksvriendelijk te laten ondertekenen via eID door de eindgebruiker.