maandag, juni 19, 2006

vrije markt in de gezondheidszorg

Op marketingpro artikel gelezen dat in mijn hoofd blijft draaien.
Gezondheidszorg is nu inderdaad terugbetaalbaar zonder dat er weinig verantwoordelijkheidszin gevraagd wordt van de patiënt/consument: je gaat, vraagt en krijgt terugbetaald.. in de meeste gevallen.
Toch is het niet zo eenvoudig.
Op vlak van de effectieve (gezondheids)zorg heb je al verschillende snelheden. Niet iedereen kan de supplementen betalen, verstrekkers zijn niet in alle gevallen verplicht de vastgelegde tarieven na te leven, ziekenhuizen bieden niet allemaal hetzelfde (basis)comfort,..
Daarnaast is er zeker bij ziekenfondsen een verschil aanwezig. Wat ze aanbieden op vlak van verplichte ziekteverzekering, zorgverzekering,... is qua inhoud 100% gelijklopend. Hier gaat het dus om de service die je er aan koppelt (klantgerichtheid in de meest brede zin dus..). Op vlak van hospitalisatieverzekeringen en aanvullende verzekeringen is er wel verschil: op vlak van inhoud én prijs. Aan de klant om te vergelijken. Aan het ziekenfonds om op een transparante en ondubbelzinnige manier te zeggen wat je krijgt voor welke prijs.. vanzelfsprekend met ook hier klantgerichtheid in de meest brede zin als (verplicht) sausje er bovenop!
Jouw idee?

1 Comments:

At 19:09, Anonymous Anoniem said...

"vrije markt in de gezondheidszorg" is zo'n begrip dat per definitie associeert met "kopen en verkopen", terwijl gezondheid simpelweg niet te koop is.

 

Een reactie posten

<< Home