dinsdag, oktober 17, 2006

verantwoord gebruik of misbruik zorgstelsel


Deze morgen in mijn dagelijkse rit naar het werk zat ik te luisteren naar een reportage in 'voor de dag'. De reportage kadert in de werelddag tegen extreme armoede.
Ik verslikt me toen tussen reporter en de geïnterviewde (dame die regelmatig langskomt in een voedselbank) volgend gesprek plaats vond:

Vraag: 'Indien u hier niet terecht zou kunnen, zou u dan rondkomen?'
Antwoord: 'Neen, 't is te zeggen, dan zou ik moeten gaan werken'
Vraag: 'Hoe bent u hier terechtgekomen?'
Antwoord: 'Ik heb twee jobs gehad, maar dat is twee keer slecht afgelopen. En toen heb ik het slim gespeeld: ik heb mij op de ziekenkas kunnen zetten en daarna op de invaliditeit'.

De wereld op zijn kop? Ik durf stellen dat we bewust moeten durven omgaan met misbruik van hét systeem. Maar de grens is dun, zeer dun..

Ben jij ook van oordeel dat we te veel pamperen? Is ons sociaal vangnet te groot aan het worden? Moeten we (nog) meer controleren en/of verplichtingen voorzien om mensen (verplicht) aan het werk te zetten?